Sygnaliści
Instrukcja dla Sygnalistów
W Komendzie Powiatowej Policji w Gryficach oraz podległych Komisariatach tj. Komisariacie Policji w Trzebiatowie, Komisariacie Policji w Rewalu, podległych Posterunkach tj. Posterunku Policji w Płotach, Posterunku Policji w Brojcach obowiązuje Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych.
Cel procedury: Procedura ma na celu zapewnienie bezpiecznego i poufnego sposobu zgłaszania nieprawidłowości przez policjantów, pracowników cywilnych oraz inne osoby związane z Komendą Powiatową Policji w Gryficach. Procedura umożliwia zgłaszanie działań niezgodnych z prawem i zapewnia ochronę przed działaniami odwetowymi.
Zakres procedury: Procedura dotyczy wszystkich policjantów, pracowników, współpracowników, kontrahentów oraz innych osób związanych z Komendą Powiatową Policji w Gryficach i podległymi Komisariatami i Posterunkami.
Rodzaje naruszeń: Sygnalista może zgłaszać nieprawidłowości dotyczące taki obszarów jak:
- korupcja;
- zamówienia publiczne;
- usługi, produkty i rynki finansowe;
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami,
- bezpieczeństwo transportu;
- ochrona środowiska;
- ochrona radiologiczna i bezpieczeństwo jądrowe,
- bezpieczeństwo żywności i pasz;
- zdrowie i dobrostan zwierząt;
- zdrowie publiczne;
- ochrona konsumentów;
- ochrona prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesy finansowe Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynek wewnętrzny Unii Europejskiej;
- konstytucyjne wolności i prawa człowieka, pojawiające się na styku organu z obywatelem, niezwiązane z pkt 1-16.
Sposoby zgłaszania nieprawidłowości:
Ustnie:
Zgłoszenie ustne dokonywane jest w ramach spotkania organizowanego na wniosek sygnalisty, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. Zgłoszenie ustne dokumentowane jest w formie protokolarnej odzwierciedlającej przebieg rozmowy z sygnalistą.
Pisemnie:
Zgłoszenie pisemne w postaci papierowej może być dokonane poprzez:
- wysłanie go na adres: Komenda Powiatowa Policji w Gryficach, ul. Mickiewicza 19,
72-300 Gryfice, w zamkniętej kopercie z dopiskiem: „zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej, nie otwierać w sekretariacie”;
- doręczenie go osobiście w KPP w Gryficach na stanowisko dyżurnego jednostki lub do Sekretariatu Komendanta Powiatowego Policji w Gryficach, w zamkniętej kopercie z dopiskiem: „zgłoszenie wewnętrzne – do rąk własnych osoby upoważnionej, nie otwierać w sekretariacie”.
Ochrona Sygnalistów:
Poufność: Twoja tożsamość będzie chroniona. Dane osobowe nie zostaną ujawnione bez Twojej zgody, chyba że wymaga tego prawo.
Zakaz Działań Odwetowych: Zabrania się podejmowania jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalistów oraz osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia. Będziemy monitorować, czy nie są podejmowane działania odwetowe wobec sygnalistów i sprawdzać każdą informację, jaką przekażesz nam w tej sprawie.
Działania następcze:
Zgłoszenie zostanie ocenione pod kątem zasadności. W przypadku stwierdzenia zasadności, zostaną podjęte odpowiednie działania.
Sygnalista zostanie poinformowany o przyjęciu zgłoszenia do rozpatrzenia lub odrzuceniu zgłoszenia w terminie 7 dni.
Informacja zwrotna zostanie przekazana w terminie do 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
Jak uczestniczyć w procedurze:
Jeśli zauważysz nieprawidłowości, możesz je zgłosić za pomocą wskazanych powyżej kanałów. Zgłoszenie zostanie rozpatrzone przez Koordynatora ds. Zgodności, który podejmie odpowiednie działania następcze.